- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Apie dirbtinio intelekto galimybes švietime LNK žurnalistas kalbėjosi su „Telia“ skaitmeninės įtraukties centro vadove Julija Markeliūne.
– Galbūt man nereikėtų mokytis klasikinio muzikinio kūrinio, jei dabar žengčiau pro mokyklos duris, nes dirbtinis intelektas galėtų man padėti tai padaryti, jei nebūčiau baigęs muzikos mokyklos prieš beveik 10 metų?
– Tikriausiai reikia suprasti, kad tiek visuomenėje, tiek švietimo bendruomenėje požiūris į dirbtinį intelektą vis dar yra labai dvejopas. Yra žmonių, kurie pasitelkia dirbtinį intelektą ir specialistų, kurie deleguoja kasdienes užduotis, kurios yra labai imlios laikui ir tokiu būdu palengvina savo kasdienybę. Taip pat yra ir tų, kurie mano, kad etiškai tai nėra teisinga. Tačiau abi pusės supranta, kad dirbtinis intelektas niekur nedings ir kuo toliau, tuo labiau tobulės. Ypač šiuo metu, kai mokosi jaunuoliai, kurie jau yra gimę interneto eroje ir jaučiasi ten kaip žuvys vandenyje, būtų naivu manyti, kad jie namų darbus atlikinės nesinaudodami „ChatGPT“ galimybėmis. Tikriausiai vietoj to, kad apsimestume, jog šios technologijos nėra, turėtume sąmoningai įtraukti dirbtinį intelektą į kasdienį ugdymo procesą. Tokiu būdu galėsime skirti daugiau laiko kontaktiniam ugdymui.
– Dabar turime populiarią platformą „ChatGPT“, kur galima bendrauti su dirbtiniu intelektu, prašyti, kad jis atliktų vieną ar kitą užduotį – tereikia įvesti užklausą ir gauti atsakymą ar atliktą užduotį. Bent jau pernai metais moksleiviai dažnai naudojo šią technologiją rašydami rašinius. Pavyzdžiui, galėjai paprašyti dirbtinio intelekto parašyti rašinėlį apie vasarą ir jis parašydavo gana neblogą tekstą. Mokytojai gali atskirti, kad tekstas parašytas dirbtiniu intelektu?
– Tai yra slidus reikalas, nes egzistuoja programėlės, tokios kaip „GPT-Zero“ ar „Turnitin“, kurios leidžia patikrinti, kiek rašto darbe yra plagiato. Vis dėlto, dirbtinis intelektas tobulėja ir mokiniai gali netgi paprašyti, kad dirbtinis intelektas įveltų jiems būdingas klaidas, todėl net ir tokios programėlės neaptiks plagiato. Todėl visiškai pasikliauti šiomis programėlėmis nereikėtų.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
– Jūs kalbėjote, kad ne tik mokiniai turėtų naudotis dirbtiniu intelektu, kad turėtume pripažinti jo egzistavimą ir naudoti jį, o ne neigti. Tai reiškia, kad ir mokytojų rankose vis labiau atsiranda dirbtinis intelektas. Pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje jis plačiai naudojamas mokytojų, kurie džiaugiasi, nes dirbtinis intelektas gali netgi patikrinti namų darbus, tad mokytojams nebereikia sėdėti prie sąsiuvinių naktimis.
Nepamirškime, kad dirbtinis intelektas taip pat gali klysti.
– Visiškai teisingai, mokytojai taip pat turėtų naudoti dirbtinį intelektą, kad tai nebūtų vien mokinių slaptas ginklas prieš mokytojus ir namų darbų palengvinimas. Mokytojai gali deleguoti testų patikrinimą, kur reikia tiesiog patikrinti atsakymus A, B, C. Net ir gramatines klaidas dirbtinis intelektas gali aptikti, tačiau vis tiek neeliminuojame žmonių – pagrindinė sąveika lieka tarp mokinio ir mokytojo. Dirbtinis intelektas gali būti pagalbinė priemonė, kuri nuskenuoja pagrindines klaidas, o mokytojui belieka jas peržiūrėti, kas užtrunka daug mažiau laiko. Visoje Europoje, ne tik Lietuvoje, turime didelę problemą su mokytojų trūkumu. Natūralu, kad tie, kurie lieka dirbti, galėtų nusideleguoti tas užduotis, kurias gali atlikti dirbtinis intelektas, ir tokia pagalba būtų tikrai labai naudinga kasdienėje ruošoje bei pasiruošiant pamokoms. Net ir testų ruošimas gali būti palengvintas. Prieš pokalbį su jumis apsimečiau tiek mokiniu, tiek mokytoju, kalbėdama su „ChatGPT“. Pavyzdžiui, kaip mokinys paklausiau, kad man paaiškintų, kaip veikia Niutono dėsniai ir „ChatGPT“ paprastai ir suprantamai paaiškino sudėtingas sąvokas. Taip pat apsimečiau, kad ruošiuosi istorijos kontroliniam iš Abiejų Tautų Respublikos laikotarpio. „ChatGPT“ suformavo 10 uždarų testo tipo klausimų, kurie man padėtų natūraliai kartotis tą medžiagą. Sukūrė ir atvirų klausimų. Taip pat apsimečiau mokytoja ir „ChatGPT“ padėjo man sudėlioti testą. Man nebereikėjo pačiai galvoti klausimų, o jų pasirinkimas buvo tikrai platus.
– Ar nebus taip, kad dirbtinis intelektas, perimdamas užduotis tiek iš mokinių, tiek iš mokytojų, dabar jau viską mokės ir mokiniai pergudraus mokytojus? Pavyzdžiui, jei paprašys sukurti testą, mokiniai jau žinos, kaip galėjo padėti dirbtinis intelektas?
– Tikriausiai nereikėtų į tai žiūrėti kaip į kažkokią kovą. Galbūt mokytojams ne visada reikia tikrinti, ar mokinys pats pasiruošė. Tai svarbu ir dėl informacijos paieškos įgūdžių, kurie yra būtini ir darbe, kadangi ugdome būsimus įmonių darbuotojus. Manau, kad nereikėtų į tai žiūrėti kaip į kovą ir visada turėtume kritiškai vertinti absoliučiai viską, ką mums pasako „ChatGPT“. Pavyzdys – kai klausiau apie konkrečias programėles, „ChatGPT“ rekomendavo keturias, bet trijų iš jų nebuvo galima rasti „App Store“. Jei kritiškai nevertinčiau tos informacijos, tai būtų daug ir neteisingos informacijos. Mano palinkėjimas toks ir būtų – nepamirškime, kad dirbtinis intelektas taip pat gali klysti. Naudokime jį saugiai ir atsakingai, o kadangi jis mokosi iš mūsų, bendraudamas su mumis, labai svarbu, kaip mes ieškome informacijos, kad neatskleistume ten savo duomenų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
DI medžiotojai mokslo darbuose: VU viešasis pirkimas prieštarauja Lietuvos interesams
Dirbtinį intelektą (DI) ir kopijuotus darbus Lietuvoje atpažįstančią platformą „Identific“ sukūrę lietuviai praeitą savaitę atviru laišku kreipėsi į Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministeriją bei Seimo n...
-
Kosmose – įtampos akimirkos: vykdoma gelbėjimo operacija14
Į tarptautinę kosminę stotį atvyko kompanijos „SpaceX“ erdvėlaivis, į stotį atskraidinęs vieną astronautą iš Jungtinių Valstijų ir vieną – iš Rusijos. ...
-
Ar dirbtinis intelektas kada nors laimės Nobelio premiją?9
Dirbtinis intelektas (DI) jau dabar keičia įvairias pramonės šakas – nuo bankininkystės ir finansų iki kino ir žurnalistikos, o mokslininkai tyrinėja, kaip DI gali sukelti revoliuciją jų srityse ar net laimėti Nobelio premiją. ...
-
ES aiškinasi, kaip skaitmeninės platformos rekomenduoja turinį vartotojams1
Europos Sąjunga (ES) išreiškė susirūpinimą dėl „Snapchat“, „TikTok“ ir „YouTube“ skelbiamo žalingu laikomo turinio ir trečiadienį paprašė šių skaitmeninių platformų pateikti daugiau in...
-
Sąmokslas: „Epic Games“ padavė į teismą „Google“ ir „Samsung“
Kompiuterinio žaidimo „Fortnite“ kūrėja „Epic Games“ pirmadienį paskelbė padavusi į teismą technologijų milžines „Google“ ir „Samsung“, kaltindama jas neteisėtu sąmokslu blokuojant konkurenciją &bdquo...
-
Airija „Metai“ skyrė 91 mln. eurų baudą už ES duomenų privatumo pažeidimus2
Airijos reguliavimo institucija, padedanti prižiūrėti Europos Sąjungos (ES) duomenų privatumą, penktadienį pranešė, kad „Facebook“ savininkei „Meta“ skyrė 91 mln. eurų baudą už slaptažodžių saugumo pažeidimus. ...
-
Vilniuje atidarytas pirmasis Baltijos šalyse genų terapijos centras
Biotechnologijų ir farmacijos grupė „Northway“ Vilniuje oficialiai atidarė 50 mln. eurų vertės pirmąjį Baltijos šalyse genų terapijos centrą „Celltechna“. ...
-
Iš TKS į Žemę grįžo „Sojuz“ kapsulė su dviem rusais ir viena amerikiete4
Kazachstane pirmadienį nusileido kapsulė „Sojuz“ su dviem rusais ir viena amerikiete. ...
-
Pranešimų gavikliuose – bombos: ar telefonai, kuriais naudojamės, irgi gali sprogti?19
„Telia“ kibernetinio saugumo ekspertas Darius Povilaitis paaiškino, kas yra tie „peidžeriai“ ir kam jie buvo naudojami. Taip pat jis teigia, kad technologiškai sprogimas įmanomas tik įmontavus sprogstamosios medžiagos ...
-
Kibernetinio saugumo krizė Lietuvoje: nulaužtos sistemos ir pavojus kiekvieno asmens duomenims13
Programišiai nė neslepia, kad turi informacijos apie kiekvieną iš mūsų. Dėl nutekintų duomenų, žinomi daugumos žmonių slaptažodžiai, sveikatos istorijos. ...