- Ramūnas Čičelis, Humanitarinių mokslų daktaras
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Anądien, prieš kelerius metus rašytojas, vertėjas Laurynas Katkus feisbuko socialiniame tinkle viešai diskutavo su vienu iš pašnekovų apie tai, ar svarbi žmogaus kilmė, tėvų socialinė, turtinė ir kultūrinė padėtis.
Rašytojas iš paskutiniųjų laikėsi nuostatos, kad minėtos charakteristikos tebėra aktualios ir šiandien – nuo žmogaus, ypač jauno, auklėjimo esą priklauso tolesnis vaiko gyvenimas ir elgesys. L. Katkaus oponentas įrodinėjo, kad gimtoji šeima šiandien beveik nieko nebereiškia, žmogus yra pats laisvas rinktis vertybes pagal savąjį supratimą, nepriklausantį nuo vaikystės ir jaunystės aplinkos.
Poetas Gytis Norvilas šį ginčą beveik prieš dvejus metus, gal net pats to sąmoningai nesvarstydamas, papildė įdomia remarka: mūsų dienų Lietuvoje jau tapo ne gėda į prekybos centrą eiti apsipirkti mūvint treningines kelnes – socialiniai šalies piliečių skirtumai tiek išblukę, kad pagal aprangą jau nesprendžiame apie socialinį ir pilietinį statusą.
Šiuos du pavyzdžius reikšmingai atspindi ir aukščiausiųjų šalies vadovų vieša laikysena ir kalbėsena. Madinga tapo iškeikti nepritariančius tam tikrai nuomonei, šnekėti taip, lyg būtum atsidūręs kaimo vyrų pirtyje, o ne prieš vaizdo kameras, kurios transliuoja vaizdus ir kalbas visai Lietuvai. Tai nebestebina. Šio reiškinio pradžia siekia laikotarpį beveik lygiai prieš du dešimtmečius, kai prezidentūroje karaliavo Rolandas Paksas ir jo patarėjai. Jie nesibodėdavo keiktis rusiškai ir kone visą dieną nenukelti kojų nuo kavos stalelio savo kabinetuose. Suprantama, tie batai ant stalo puikuodavosi ne todėl, kad prezidento komandai masiškai skaudėjo kojas, o todėl, kad reikėjo demonstratyviai griauti bet kokias padorumo, mandagumo ir kitokias geras manieras, kurios tiems piliečiams turbūt atrodė viduramžiškos.
Visų šių tebegyvų reiškinių priminimas nebūtų naujas, jei bylotų tik apie suprastėjusį etiketą ar aristokratiškumo stoką visuomenėje. Tos akivaizdžiai daugelio pastebimos slinktys yra liudijimas apie tai, kad mūsų valstybėje nebelieka to, ką mokslininkai ilgus amžius vadino „etoso“ terminu, – tokių normų ir elgesio būdų rinkiniu, kurio laikosi atitinkami socialiniai sluoksniai. Visuomenėje iki interneto buvo įprasta, kad, prieš eidami iš namų į gatvę, pažvelgiame į veidrodį. Šiandien tas daiktus ir veidus atspindintis stiklas yra beveik nereikalingas – beveik niekam nerūpi, ką žmonės pagalvos, nes pastaruosius dešimtmečius laisvėjome ir šia kryptimi.
Cenzorius iš konkrečiais santykiais ir bendravimu veidu į veidą pagrįstojo tapo vidinis.
Dabartinė posthumanistinė pasaulio būsena pasiūlo išeitį, pagal kurią žmonės galėtų ir, labai pageidautina, stengtųsi priklausyti tam tikroms bendruomenėms, kurios vis dar primintų, kad prieš mano nepajudinamą personą į veidą žvelgia kitokios patirties, unikalus kitas žmogus. Dar prieš tris dešimtmečius prancūzų filosofas Jeanas Baudrillard’as ir jam antrinusieji aprašė tai, kaip vienas svarbiausių šiuolaikybės atributų – virtualybė – iškreipia bendruomenes ir visuomenę. Mąstytojai dar tada vis garsiau kalbėjo apie tai, kad naujosios bendruomenės dažniausiai tėra įsivaizduojamos, joms priklausantys žmonės tarpusavyje susiję tik siaurais interesais, o ne tuo, ką klasikinėje visuomenėje vadindavome tarpasmeniniu bendravimu. Štai feisbuke yra daržininkų grupė, kurios nariai viename šiltnamyje niekada nebuvo susitikę. Tokių pavyzdžių yra gausybė.
Virtualybė ir socialiniai tinklai iš mūsų atėmė tai, ką suprasdavome kaip socialinio sluoksnio etines normas ir taisykles. Dabartinis feisbukas vartotojų grupių lygmeniu turi administratorių parašytas taisykles, tačiau, skelbdami įrašą ne grupėje, rizikuojame būti užblokuoti dėl to, kad „įrašas neatitinka bendruomenės standartų“. Tų standartų beveik visi feisbuko vartotojai nėra nei skaitę, nei girdėję. Tai, kas senojoje, etosais besivadovavusioje visuomenėje buvo aiškiai suformuluota, šiandien priskiriama prie savaime suprantamų normų, kurias tik pažeidęs gali sužinoti jas esant. Šiandienos neoliberaliojo žmogaus nebevaržo nei šeimos kilmė, nei apranga, nei kalbėjimo stilius pagal priklausymą socialiniam sluoksniui. Dabartinis pilietis turi pats įsivaizduoti, kas yra nepriimtina. Taigi, cenzorius iš konkrečiais santykiais ir bendravimu veidu į veidą pagrįstojo tapo vidinis. Menantys sovietinę Lietuvą nesunkiai gali patvirtinti, kad šis, interiorizuotas, cenzorius yra pats griežčiausias ir pavojingiausias. Tai mūsų laisvoji visuomenė stebėtinai ir kartu jau įprastai priartėja prie totalitarinio režimo gyvenimo.
Turbūt naujausias ir revoliucingiausias šiandienos pasaulio išradimas – dirbtinis intelektas – jau apskritai teigia ne tik, kad žmonių socialinis elgesys yra antraeilis dalykas, bet ir tai, kad pavienis individas yra beveik niekinės vertės būtybė. Klasikinis etosas ir naujoji technologija yra beveik antonimai – mašinai visai nesvarbi mūsų socialinė pozicija ir etinės vertybės. Svarbiausia tėra suformuluoti užklausą kompiuteriui.
Dabartinės Lietuvos kelių universitetų studentų periodinis žurnalas pavadintas iškalbingai – „Šauksmas“. Taip jauni žmonės charakterizuoja savojo laikotarpio žmogaus būseną ir antropologinį statusą. Kai galutinai nebeliks net mažiausių etoso apraiškų, pasaulio visuomenė taps panaši į kelis milijardus žmogiškųjų būtybių, kurios šauks, lyg atvaizduodamos Edwardo Muncho žymųjį tapybos darbą „Šauksmas“. Rėkiančių bus tiek, kad nebereikės klausytis, nebereikės girdėti savęs ir pagaliau labai gali būti, kad nebereikės net savęs identifikuoti žmogumi – užteks internetinio slapyvardžio ir pykčio perkreipto veido. Taip gali išsipildyti prognozė, kad gyvensime tokiame pasaulyje, kuriame mums nebereikės nei savojo atvaizdo, nei vardo, nei asmens kodo, nes nebebus jokio asmens. Tačiau tai, didelei mūsų nuostabai, tikrai neturėtų sukelti ryškesnių revoliucijų – visa tai gali vykti lėtai, užtikrintai ir netgi anemiškai ramiai, nes žmogus vis dar yra kantri ir prisitaikanti būtybė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Matijošaitis: buvusių nebūna?109
Žinau, kad dabar yra tas laikas, kai apie partijas ir valdžios ištroškusius kandidatus negalima kalbėti „nei gerai, nei nieko“, todėl iškart pasakau, kad tai nėra jokia rinkiminė agitacija ar politinė reklama. Tai tik ma...
-
Kvotų didinimo klausimas1
Antrasis parodomasis partijos valymo teismas prasidėjo itin šaltą 1937 m. sausio 23 dieną. ...
-
Istorijos programa vidurinėje mokykloje: pažadėtosios žemės beieškant
Paaiškinti eiliniam praeiviui, kaip pasikeitė istorijos vidurinio ugdymo programa, – nemenkas iššūkis. Pagrindinė problema – surasti pavyzdžius, kurie iliustruotų pokyčių mastą, nors per gerą dešimtmetį niekas ...
-
Gynybos pramonės spurtui reikia 0,5 mlrd. eurų
Karas Ukrainoje gynybos produktų paklausą padidino pasauliniu mastu, tačiau ne tik ši šalis siekia aprūpinti kariuomenę efektyvia ginkluote. Kitos Europos valstybės taip pat sukruto – vienos suskubo atnaujinti savo techniką ir sand...
-
K. Škirpa ir kompromisų menas
Vėl linksniuojama Kazio Škirpos pavardė. Ką jis ten padarė? Ai, tik siūlė išvaryti žydus iš Lietuvos, bet ne žudyti. O šiaip tai ragino kovoti už laisvę (tiesa, su nacių pagalba). ...
-
Mums pavyko: Palangos ligoninėje išliks ir visus metus bus teikiamos chirurgijos paslaugos
Mums pavyko: tarpininkaujant sveikatos apsaugos ministrui pavyko sutarti dėl kompromisinio sprendimo – Palangos ligoninėje, be kitų medicinos paslaugų bus teikiamos ir chirurgijos profilio paslaugos visą parą. ...
-
Laiškas Lietuvai, įstumtai į baimę (III dalis)11
Šįkart kalbėsiu apie ūkį, tiksliau – valdžios neūkiškumą, kuris gramzdina visą Lietuvą, pradedant jaunomis šeimomis ir baigiant orių pensijų negaunančiais pensininkais. ...
-
Kyro Didžiojo belaukiant1
Pagaliau prasidėjęs tikras lietuviškas ruduo, staiga nejaukiai atvėsę būstai, įkyri dulksna, kažkur neužlygintos duobės gatvėse, rytinės spūstys mieste, valstybę apvogęs verslininkas ar būsimi parlamento rinkimai su visa nykia rinkimų ka...
-
Gera žinia: nuo sprogusio paspirtuko įkroviklio nukentėjusi šeima jau netrukus grįš į savo namus
Sakoma, jog draugą pažinsi nelaimėje. Noriu labai pasidžiaugti, kad ši, atrodytų, vienos šeimos nelaimė parodė, kokia stipri ir vieninga yra mūsų miesto bendruomenė, kokie mūsų miesto žmonės yra solidarūs ir atjautūs, pasirengę b...
-
Po Miškų įstatymo pataisų nebėra kam prižiūrėti miškus?6
Vyriausybei pritarus Aplinkos apsaugos ministerijos parengtoms Miškų įstatymo pataisoms, miškininkai griebiasi už galvos: iš miškų urėdijų atimama miškų apsaugos funkcija, bet niekam kitam teisiškai ji taip pat ...