Kaip išsaugoti moderniojo šokio istoriją?

Kaip ir kiekvieną trečiadienį, skubu į Nacionalinį M. K. Čiurlionio dailės muziejų, į čia vykstančius „Dance Well“ integruoto šokio užsiėmimus Parkinsono liga sergantiems asmenims, rengiamus kartu su Lietuvos Parkinsono ligos draugija. Profesionalūs šokėjai įvairiomis šokio užduotimis bando lavinti kūną, vaizduotę ir šokio partnerystę. Aš, kaip vedlė, stengiuosi laviruoti tarp šokio, kiekvieno dalyvio asmenybės ir jo kūno galimybių. Vieną trečiadienį, nors ir atlikome tas pačias užduotis, viskas vyko kitaip. Mintimis vis nuklysdavau į išvakarėse tarptautiniame scenos menų festivalyje „ConTempo“ matytą spektaklį „Figuring Age“.

Pasirodymą atliko vengrų šiuolaikinio šokio šokėja Boglárka Börcsök. Spektaklyje įamžintos jau anapilin iškeliavusios Vengrijos modernaus šokio pradininkės – Irén Preisich, Éva E. Kovács ir Ágnes Roboz. Atrodė, kad tai tarsi į sceną perkeltas „Dance Well“ užsiėmimas. Tiek per šokėjos kūną pirmoje spektaklio dalyje, tiek antroje, kai buvo pristatytas dokumentinis filmas, kuriame šokio judesius atliko garbaus amžiaus moterys. Šokėja interpretavo jų pasirodymą panašiai kaip kad minėtuose užsiėmimuose dirbantys jaunieji profesionalūs šokėjai, padedantys išjudinti suglebusį seną kūną.

Kodėl kauniečiams buvo svarbu pamatyti spektaklį apie tris iškilias vengrų modernaus šokio asmenybes? Kodėl verta išsaugoti Vengrijos ir Lietuvos moderniojo šokio istoriją, jei jau yra daugybė vykstančių šiuolaikinio šokio apraiškų? Ir, jei verta, kaip išsaugoti moderniojo šokio istoriją?

M. Plepio nuotr.

Norint atsakyti į šiuos klausimus, reikėtų labiau pasigilinti į „Figuring Age“ sukūrimo kontekstą. Šokio meistrę B. Börcsök ir kino menininką Andreasą Bolmą sukurti šį kūrinį pirmiausia įkvėpė senatvės tematika, kurią inspiravo Alzheimeriu serganti Boglárkos močiutė, prisiminimai apie meno laisvę Vengrijoje ir sovietų režimą. Menininkams buvo svarbu, kad jų kūrinys įamžintų modernaus šokio praeitį ir tris iškilias šio šokio Vengrijoje pradininkes.

Pirmiausia ši idėja kristalizavosi į dokumentinę vaizdo instaliaciją, vėliau – ir į šokio performansą, kuriame atskleistos temos labai artimos ir Lietuvos, Kauno kontekstui. Senatvės  tema nuolat atsispindi ir Lietuvoje vykstančiuose projektuose. „Dance Well“ stengiasi išlaikyti Parkinsono draugijos narių išmintį ir ją perkelti į judesį. Kaune užgimė ir modernaus šokio pradžia su Kira Daujotaite priešakyje, vėliau Birutės Letukaitės dėka įkurtas šokio teatras „Aura“. Labiausiai tinkama vieta prisiminti moderniojo šokio palikimą – jo lopšys. Pristatytas būtent čia, Kaune, spektaklis „Figuring Age“ užmezgė glaudų ryšį tarp Vengrijos ir Lietuvos šokio istorijos.

Atsakymus į klausimus padeda rasti ir „ConTempo“ svečių spektaklis. Tris garbaus amžiaus vengrų šokėjas atkartojusi B. Borcsok judėjo lėtai, kurdama artimą ryšį su žiūrovais – vis paprašydama pagalbos judėti. Minimalistiniai judesiai, nosies šnypimas, – visa tai buvo tiesioginė vienos iš senolių įprastinių kūno judesių adaptacija. Šį judesį padėjo suprasti ir po spektaklio parodyta dokumentinė instaliacija, kurioje šokėjos įamžintos namų aplinkoje. Nosies šnypimas užima nemažą filmo dalį kaip esminis senolės atpažinimo judesio ženklas.

B. Borcsok pasirodymo akcentas – grakštūs rankų judesiai, įprasminti pasakojamų senolių istorijų. Judesių kalba ir prisiminimai vaizduotėje nupiešė tuometę Vengrijos politinę situaciją, šokėjų kasdienybę.

B. Borcsok apranga – palaidinė su kaspinu ir lakuoti batai kampuotomis nosimis – nukėlė geru šimtmečiu į praeitį. Balta apranga iš pat pradžių referavo apie atgijusią trijų mirusių šokėjų dvasią. Vėliau, įsigilinus į spektaklio prasmę, šokėjos aprangą ir kūną, tai buvo galima interpretuoti kaip archyvą, kuris leidžia susipažinti su moderniojo šokio istorija.

Senolėms šokėjoms šokis – ritualas, neleidžiantis kūnui suglebti. Net lovoje jų atliekami pratimai atrodo grakštūs.

Spektaklio erdvė padalyta į tris dalis: svetainę, sceną ir miegamąjį. Kiekvienas baldas apgaubtas baltomis lovatiesėmis, kurios kuria negyvenamos vietos atmosferą. Tik svetainėje ant stalo stovinti uždegta žvakė suteikia spektaklio erdvei bent kažkiek jaukumo.

Spektaklio pabaiga – miegamojo erdvėje, kur žiūrovai numauna šokėjai batus, paduoda stiklinę vandens. Miego ritualą vainikuoja jos papasakota sukrečianti istorija apie šokėją žydę, norinčią šokti pobūvyje, bet dėl savo kilmės nesulaukiančią vaikinų kvietimo. Istorija nuneša artistę į miego pasaulį, žiūrovų dėmesį prikausto dokumentinis filmas apie ką tik šokėjos įkūnytas Vengrijos šokio asmenybes.

Filmuota dokumentinė vaizdo medžiaga nukėlė į autentiškus šokėjų gyvenimus – tarsi žiūrėtum filmą, kuris vienu metu rodomas dviem kadrais: kiekvienos šokėjos portretu ir jos kasdienio gyvenimo aplinkos akimirkomis. Senoviniai interjerai su dideliais augalais ir nėriniuotomis staltiesėlėmis priminė Kauno tarpukario butus. Senolėms šokėjoms šokis – ritualas, neleidžiantis kūnui suglebti. Net lovoje jų atliekami pratimai atrodo grakštūs. Dokumentinė juosta – lyg instaliacija, vos pasibaigus pradedama sukti nuo pradžių. Iš naujo pradėjus rodyti filmą, susimąstę žiūrovai pajudėjo išėjimo link – be plojimų, įprastų pasibaigus spektakliui.

Pasirodymo skaidymas į šokio performansą ir filmą leido dviem skirtingoms meno formoms papildyti vienai kitą. Performanso dalyje įsijautus į B. Borcsok judesius ir jos pasakojimus, vėliau nesunku įsigilinti ir į dokumentinį filmą, pajausti trijų moterų tikrovišką buitį, realistinę judesio techniką.

Betarpiškas ryšis su žiūrovais leido sukurti gilų santykį su modernaus šokio tradicija, prisiliesti prie svetur gal visai nežinomų vengrų šokio asmenybių. Kita vertus, daug pasakojamo teksto trukdė sutelkti žiūrovo dėmesį: dalį jo buvo galima perteikti judesio ir kūno kalba.

Prisiminusi spektaklį iki pat detalių, sugrįžtu prie užsiėmimų su Parkinsono liga sergančiais senjorais. Dabar šią veiklą regiu kiek kitaip ir kiekvieną pamoką įamžinu šokį ligos kamuojančiuose kūnuose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Trumplyčių asmenų teisės
    Trumplyčių asmenų teisės

    Išvykęs iš Suomijos, Vladimiras Iljičius Uljanovas (1870–1924) keletą metų klajojo po Europą. Jis aplankė Berlyną, Berną, Briuselį, Kopenhaga, Ženevą, Leipcigą, Lježą, Liucerną, Londoną, Neapolį, Nicą, Paryžių, Št...

    9
  • Apie visatą, meną ir honorarus
    Apie visatą, meną ir honorarus

    Gavau laišką iš gūglo. Esu informuojama: „Susisiekite su kūrėju.“ Kas tas kūrėjas, susimąstau. Sovietmečiu gyventoje vaikystėje kūrėjas buvo vienas – tas, kuris sukūrė visatą.  ...

    2
  • Nuotykiai parduotuvėse
    Nuotykiai parduotuvėse

    Jau yra šalčio, bet kainos neužšaldytos. Štai šaldytuvas su užšaldytais pusfabrikačiais, bet tirpstančiomis kainomis. Ant kortelių parašyta – dvigubai atitirpusios. Pasikrauni. Tačiau kasoje pamatęs ček...

    3
  • Įkvėpimo šaltinis
    Įkvėpimo šaltinis

    Tik geruoju, su didžiausia pagarba tarptautinei teisei, įstatymams ir laikantis nuoširdžių santykių su kaimynais. Tokios mintys pastarosiomis dienomis neapleidžia komunistinės Venesuelos prezidento N. Maduro, tuo pat metu ciniškai besigvie...

  • Baikite tąsyti E. Masiulį
    Baikite tąsyti E. Masiulį

    Neslėpsiu ir iš karto prisipažinsiu, kad man visada patiko Eugenijus Gentvilas ir Eligijus Masiulis, taip pat buvęs Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas ir aš balsuodavau už juos ar jų partiją. ...

    14
  • Moterys, verslas ir technologijos – iššūkiai, galimybės ir nauda visuomenei
    Moterys, verslas ir technologijos – iššūkiai, galimybės ir nauda visuomenei

    Moterims verslo pasaulyje vis dar kyla daugiau kliūčių nei vyrams. Tarptautinė „Global Entrepreneurship Monitor“ moterų verslumo ataskaita pernai parodė, kad nuo 2019 iki 2020 m. verslą įkuriančių moterų skaičius sumažėjo 15 proc., o ...

    7
  • Atsargiai, elitiniai radikalai
    Atsargiai, elitiniai radikalai

    Pasaulio šalis dabar valdančių politinių jėgų požiūrį į tarptautinę teisę ir santykius su Kremliumi Rusijos sukeltas karas Ukrainoje atskleidė geriau nei koks PISA testas penkiolikamečių gebėjimus skaityti ir skaičiuoti. Įkandin spalio ...

    1
  • M. Skritulskas: įstatymo pataisos išardytų monopolinį apsukrių verslininkų mazgą
    M. Skritulskas: įstatymo pataisos išardytų monopolinį apsukrių verslininkų mazgą

    Pusantro milijono vairuotojų bent kartą per dvejus metus yra priversti apsilankyti viename iš dešimties techninės apžiūros centrų. ...

    5
  • Š. Vaitkus: ar turime teisę šitaip elgtis su mūsų vaikais ir juos luošinti?
    Š. Vaitkus: ar turime teisę šitaip elgtis su mūsų vaikais ir juos luošinti?

    Internete pastarosiomis dienomis plinta sukrečiantis ir šokiruojantis vaizdo įrašas, kaip iš mamos paimamas vaikas. ...

    68
  • Ar eis į karą ministrų vaikai?
    Ar eis į karą ministrų vaikai?

    Kai regi tuos mūsų Olimpo šiltnamių augintinius, tarsi savaime kyla klausimas, o ką jie darytų, jei Lietuvoje prasidėtų karo veiksmai (neduok Dieve, žinoma)? Kiek limuzinų iš Vilniaus žviegdami pajudėtų Vakarų link ir kas tokie likt...

    35
Daugiau straipsnių