- Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė, SEB banko vadovė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dar visai neseniai apie tai nebuvo tiek kalbama, nereikėjo tam skirti tiek dėmesio ir rūpintis šitokia galybe dokumentų. Dabar tvarumas tapo kone svarbiausiu darbotvarkės klausimu, – girdėjau vienos organizacijos atstovo komentarą verslui skirtame renginyje.
Tokia reakcija yra suprantama. Tačiau suprantame ir tai, kad su tvaria plėtra susijusių taisyklių ir reikalavimų tik daugės. Juk žmonijai per visą jos istoriją, ko gero, nėra tekę susidurti su tokia milžiniška ir daugialype problema kaip klimato kaita, ir visi privalome padėti šią problemą įveikti.
Taigi labiausiai tikėtina, kad su tvarumu susijusių reikalavimų ir teisės aktų įmonėms ir organizacijoms ir toliau tik daugės. Tačiau turime pasirinkimą: į šiuos reikalavimus žvelgti kaip į naštą, arba kaip į galimybę organizacijai stiprėti ir tobulėti. Tad kaip reikėtų „treniruotis“ ir užsiauginti raumenis, kurie atlaikytų vis didėjantį reguliavimą?
Trys žingsniai
Kapitalas yra svarbi pokyčių mechanizmo dalis. Tikslingai ir atsakingai jį valdydami, pokyčius galime paspartinti ir į šį procesą įtraukti vis daugiau dalyvių. Tačiau norint veikti efektyviai, būtina laikytis tam tikrų taisyklių. Nors šiandien visuomenėje jų yra labai daug, naujovės gali rasti kelią, jeigu esame atviri jų integracijai. Mūsų banko patirtis rodo, kad pirmas žingsnis šioje kelionėje žengiamas tada, kai tampame atviri naujovėms ir pradedame veikti skirdami tinkamą dėmesį ir lėšų. Pavyzdžiui, banke įkūrėme tvarumo kompetencijų centrą, suburdami specialistus, kurie anksčiau dirbo pavieniui įvairiais tvarumo klausimais.
Antra svarbi pamoka buvo sprendimas priartinti tvarumo specialistus prie organizacijos vadovybės. Matome naudą, kai organizacijos struktūroje tvarumo vadovai dirba tiesiogiai su aukščiausio lygmens vadovais. Nuosekliai besimokydami ir gilindami žinias, jie gali taikliau užduoti klausimus komandai, nustatyti tobulintinas sritis arba laiku formuoti naujas užduotis.
Trečia, aukščiausi vadovai turi mokytis ir gilinti žinias apie tvarumą, kad gerai išmanytų šią sritį. Kompetencija padeda pasirinkti teisingą įmonės veiklos kryptį, išvengti tam tikros rizikos ir išnaudoti naujas galimybes. Žinios mums būtinos norint geriau padėti klientams ir suprasti jiems kylančius ar ateityje laukiančius iššūkius.
Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė / Asmeninio archyvo nuotr.
Reguliavimo tipai
Sprendimų priėmėjams ir reguliuotojams tenka nelengva užduotis užtikrinti tikslią įgyvendinimo ir reguliavimo efektyvumo pusiausvyrą. Nors tokios paieškos kelia diskusijų, akivaizdu, kad apskritai reguliavimas būtinas. Sprendžiant vieną opiausių šių dienų iššūkių, reikia, kad dalyvautų visos susijusios šalys (valstybė, verslas, visuomenė).
Su tvarumo specialistais aptardami ir nagrinėdami reguliavimo plėtrą pastebime, kad šį procesą galima suskirstyti į keturis tipus.
Pirma, tam tikrai veiklai taikomi tvarumo kriterijai turėtų būti integruoti į nacionalinę teisę. Pavyzdžiui, privalomi tvarumo reikalavimai projektuojant ir statant pastatus, verčiantis žemės ūkio veikla ir panašiai.
Antra, vis labiau plinta sektoriams skirti taisyklių rinkiniai, kitaip – sektorių reikalavimai. Daugiausia jie skirti siekiant kontroliuoti ir riboti taršių sektorių veiklą. Šių reikalavimų esmė – dekarbonizacija: iškastinio kuro naudojimo mažinimas ir atsisakymas. Nagrinėjant šią reikalavimų grupę matyti, kad taršiais sektoriais reguliuotojai laiko energetiką, transportą, automobilių gamybą, nekilnojamojo turto plėtrą, plieno ir cemento gamybą, metalo ir kasybos pramonę. Kartu daugėja taisyklių rinkinių ir atsakomybės finansiniam sektoriui, nes nuo bankų ir kitų finansuotojų politikos priklauso daugelio ūkio šakų plėtra ir kryptis. Matydami mūsų laukiančias naujoves, kolegos kalba apie tam tikrą reguliacinį cunamį, prie kurio mokomės prisitaikyti.
Trečia, vis daugiau įmonių susipažįsta su Įmonių tvarumo ataskaitų teikimo direktyvos (angl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) reikalavimais. Ataskaitų teikimo ir atskaitomybės reguliavimas neretai lyginamas su Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu, tačiau šis reguliavimo traukinys yra nepalyginamai ilgesnis, o jo kelionė – nesibaigiantys pokyčiai.
Galiausiai ketvirto tipo reguliavimo plėtra – su mokesčių sistema susiję pakeitimai, kai tarša yra apmokestinama. Šioje srityje teks susidurti su ES apyvartinių taršos leidimų sistemomis, ES pasienio anglies dioksido korekciniu mechanizmu (angl. Carbon Border Adjustment Mechanism; CBAM) ir kt.
Kaip išlikti?
Reguliavimo plėtros rezultatas – Lietuvoje nuo 2024 m. lapkričio 1 d., statant administracinius, transporto, kultūros, mokslo ir sporto pastatus, o nuo 2028 metų – visus naujus visuomeninius pastatus, įsigalios reikalavimas naudoti bent pusę organinių ir medienos medžiagų. Į tai turi būti atsižvelgta skelbiant apie tokių pastatų projektavimo ir rangos pirkimą. Kitas pavyzdys – Nyderlanduose, Prancūzijoje ir Jungtinėje Karalystėje įsigalioja praktika, kad ateityje nuomotojai nebegalės toliau nuomoti komercinio nekilnojamojo turto, kurio energetinė klasė yra per žema.
Judėjimas prasideda ir tęsiasi, kai vadovybė aiškiai paskelbia apie šio pokyčio svarbą ir nusistato tikslus. Reikia susiplanuoti žingsnius ir judėti pirmyn.
Tai tik pora pavyzdžių, rodančių, kaip keičiasi verslo aplinka. Tvarumo pokyčių temos išvengti nepavyks. Todėl verta mokytis ir diegti naują praktiką: kruopščiai atlikti materialumo analizę, parengti tvarumo strategiją ir ją integruoti į verslo planą, nustatyti esminius tvarumo strategijos prioritetus ir nuosekliai jų laikytis.
Praktika rodo, kad siekti pažangos geriausiai sekasi įmonėms, kuriose priimtas susitarimas dėl vadovo vaidmens tvarumo dienotvarkėje. Judėjimas prasideda ir tęsiasi, kai vadovybė aiškiai paskelbia apie šio pokyčio svarbą ir nusistato tikslus. Reikia susiplanuoti žingsnius ir judėti pirmyn, net jeigu jaučiate žinių ir kompetencijų trūkumą. Neaiškumo ir iššūkių šioje kelionėje tikrai netrūks, bet tai savaime suprantama ir su tuo susiduria visi rinkos dalyviai. Svarbiausia atminti, kad esate ne vieni.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimo pirmininkė: reikia suteikti daugiau lankstumo žmonėms išsiimti lėšas iš pensijų fondų
Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad antroji pensijų pakopa yra vertybė, kurią reikia išsaugoti, tačiau turi būti priimti sprendimai, leisiantys žmonėms išsiimti tam tikrą sumą sukauptų pinigų ne tik kritinių ligų ...
-
Užimtumo tarnyba: vis daugiau asmenų nori kurti verslą
Po šių metų birželį vykusios atrankos dėl paramos verslui kurti (PVK) sulaukta tiek paraiškų, kiek per 2 ankstesnius 2023 m. etapus – daugiau nei 1200, praneša Užimtumo tarnyba. ...
-
R. Pocius: elektros kainos kitąmet turėtų išlikti stabilios
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) prognozuoja, jog kitais metais elektros kaina laikysis panašiame lygyje kaip šiemet, sako rinkos reguliuotojo vadovas. ...
-
V. Čmilytė-Nielsen: priimti draudimo sutarčių apmokestinimą šansų nėra2
Seimo pirmininkė, Liberalų sąjūdžio lyderė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad Seime nėra šansų priimti Finansų ministerijos siūlymą įvesti dalies draudimo sutarčių mokestį. ...
-
Žiniasklaida: policija prašo jai kitais metais papildomai numatyti 100 mln. eurų4
Policijos vadovybė prašo Vyriausybės kitų metų valstybės biudžeto projekte šiai statutinei tarnybai papildomai numatyti 100 mln. eurų, trečiadienį pranešė naujienų portalas „15min“. ...
-
Šalia Ignalinos AE siūloma steigti LEZ3
Visagino savivaldybės Drūkšinių kaime, šalia nebeveikiančios Ignalinos atominės elektrinės, siūloma steigti 212 hektarų ploto Visagino regiono laisvąją ekonominę zoną (LEZ). ...
-
Vyriausybėje – iki 30 mln. eurų paskola ILTE daugiabučių renovacijai2
Vyriausybė trečiadienį spręs, ar suteikti nacionalinei plėtros įstaigai „Investicijos Lietuvos ekonomikai“ (ILTE, buvusiai „Invega“) iki 30 mln. eurų paskolą, skirtą finansuoti daugiabučių namų modernizavimui. ...
-
Lietuvos bankas išleidžia monetą į UNESCO įrašytai šiaudinių sodų tradicijai
Lietuvos bankas (LB) trečiadienį pradeda pardavinėti naują proginę dviejų eurų monetą, skirtą pasaulyje pripažintai šiaudinių sodų tradicijai Lietuvoje. ...
-
Vyriausybė spręs dėl 82 mln. eurų keliui Vilnius-Utena ir dviračių takui Neringoje
Vyriausybė trečiadienį spręs dėl papildomo 82 mln. eurų finansavimo iš Europos Sąjungos lėšų magistralinio kelio Vilnius–Utena rekonstrukcijai ir jau atnaujinto dviračių tako Neringoje kompensavimui. ...
-
Seimo komitete – pranešimų „Sodrai“ apie įdarbintus žmones tvarkos keitimas
Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas trečiadienį svarstys siūlymą įpareigoti įmones apie įdarbintus vadovus „Sodrą“ informuoti likus ne mažiau kaip valandai iki jų darbo pradžios. Tokia tvarka netenkina profsąjungų, bet džiug...