- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įmonės, siekdamos suburti ir išlaikyti produktyvią komandą, turi atliepti skirtingų kartų lūkesčius. Jos ieško atsakymo, kaip motyvuoti, pritraukti, išlaikyti skirtingo amžiaus darbuotojus, jiems suteikiant galimybę geriausiai realizuoti save.
Viktorija Liutvinė, knygos „Kas ieško, tas randa. Arba kaip surasti ir atrinkti tinkamiausius darbuotojus jūsų įmonei“ autorė, šiuo metu dirbanti „Kesko Senukai Digital“ HR vadove Baltijos šalyse, įsitikinusi – suprasti skirtingų kartų poreikius svarbu, tačiau nereikėtų pamiršti ir individualių darbuotojų poreikių.
Daugiausiai dirbančiųjų – X ir Y kartos atstovai
Kartos skirstomos įvairiai, tačiau bene plačiausiai paplitęs amerikietiškas modelis, kuriame išskiriamos keturios pagrindinės kartos, šiuo metu aktyviausiai dalyvaujančios darbo rinkoje:
§ Kūdikių bumo karta (angl. Baby boomers) – gimę 1946-1964 m.
§ X karta – gimę 1965-1980 m.
§ Y arba tūkstantmečio karta (angl. Millenials) – gimę 1981-2000 m.
§ Z karta – gimę 2001-2020 m.
„Kesko Senukai Lithuania“ įmonės personalo direktorė Aistė Orševskienė sakė, kad Kūdikių bumo kartos atstovų darbo rinkoje mažėja.
„Aktyviausi darbo rinkos dalyviai – X ir Y kartos atstovai, jie sudaro didžiąją dalį visų įmonės dirbančiųjų. Darbo rinka gan sparčiai pildosi Z kartos atstovais, – sakė A. Orševskienė ir pabrėžia, kad organizacijoje svarbu, kad visi darbuotojai atrastų savo vietą ir dirbtų mėgstamą darbą. – Kolektyve svarbu ieškoti ne skirtumų, o bendrumų – tai yra darnaus darbo paslaptis“.
Darbo paieškų ypatumai
Pasak V. Liutvinės, anksčiau darbuotojai visiškai nežinojo tokio termino „darbdavio įvaizdis“.
„Buvo įprasta, kad įmonė, paskelbusi darbo skelbimą populiariausio dienraščio šeštadienio numeryje, sulaukdavo dešimčių, o kartais ir šimtų kandidatų. Tačiau laikai pasikeitė: šiuo metu darbdaviai „verčiasi per galvą“, siekdami patraukti potencialių darbuotojų dėmesį“, – dalijosi pašnekovė.
Darbdavio reklamos portaluose, socialiniuose tinkluose ir net gatvės stenduose jau nieko nestebina. Jaunesniųjų kartų atstovai įpratę patys rinktis, o ne būti pasirenkami. Todėl ieškodama darbuotojų ar organizuodama atrankas, ji atsižvelgia į kartų įpročius.
„Jei kūdikių bumo ir X kartos atstovai dar mielai dairosi darbo pasiūlymų darbo skelbimų portaluose, tai Y ir Z kartų atstovai mieliau spaudžia darbdavio reklamą socialiniuose tinkluose, kur gali kandidatuoti be CV. „LinkedIn“ šiuo metu yra pagrindinis socialinis tinklas, kuriame aktyviai ieškome naujų darbuotojų, bent jau į aukštos kvalifikacijos specialistų ir vadovų pareigas. Pastebime, kad X, Y ir Z kartų atstovai šioje platformoje mielai pristato save“, – pasakojo įmonės atstovė.
Ją papildo A. Orševskienė, sakydama, kad jauniesiems talentams galima pristatyti įmonę dalyvaujant įvairių universitetų ir profesinių mokyklų renginiuose, Karjeros dienose, skaitant pranešimus konferencijose. Taip pat itin svarbu ir pačius darbuotojus įtraukti į kolegų paiešką.
„Darbuotojai gali įsitraukti ne tik į verslo procesus, bet ir padėti pritraukti į organizaciją naujus talentus. Darbuotojų rekomendacijos – sėkmingas darbuotojų paieškos kanalas, leidžiantis pritraukti skirtingų kartų darbuotojus. Tai mums labai pasiteisino“, – kalbėjo ji.
Mokosi skirtingai
Personalo ekspertės pastebi, kad visų kartų atstovai nori būti organizacijoje laukiami, gauti tinkamas darbo priemones ir būti supažindinti su kolegomis, savo darbo funkcijomis bei praktiškai išbandyti, kaip veikia įmonės procesai. Vis tik darbo pradžioje jos įžvelgia skirtumų tarp kartų.
„Matome, kad Y ir Z kartoms svarbiau žaismingas informacijos pateikimas, interaktyvūs, skaitmeniniai mokymai, galimybė turėti priskirtą mentorių. Kūdikių bumo ir X kartų atstovai yra įpratę mokytis darbo vietoje, seminarų metu“, – sakė A. Orševskienė.
Matome, kad Y ir Z kartoms svarbiau žaismingas informacijos pateikimas, interaktyvūs, skaitmeniniai mokymai, galimybė turėti priskirtą mentorių.
„Jaunuolius domina įvairios skaitmeninio mokymosi galimybės – įmonių vidinės ar išorinės elektroninių mokymų platformos, internetiniai seminarai (angl. webinar), tinklalaidės (angl. podcast), turinys „Youtube“ platformoje ir „Google“ paieškos sistemoje. Taip pat jaunesnių kartų atstovai labiau linkę mokytis tuomet, kai kyla klausimų. Todėl įmonėse siekiame visiems darbuotojams sudaryti tinkamiausias sąlygas tobulėti pagal individualius poreikius“, – darbine patirtimi dalijosi V. Liutvinė.
Domina skirtingos darbdavio suteikiamos naudos
Kalbant apie papildomas darbdavio suteikiamas darbuotojams vertes, skirtumų tarp kartų taip pat yra. Jei papildomas atostogų dienas palankiai vertinama visų kartų atstovai, sveikatos draudimu daugiausiai naudojasi X ir Y kartos.
„Ko gero Kūdikių bumo kartos žmonės nėra įpratę vaikščioti į privačias klinikas, jiems gan sudėtingai atrodo ir internetinės draudimo įmonių platformos. Z karta dažniausiai turi mažiau sveikatos nusiskundimų, tad bent jau mūsų įmonėje dažniau renkasi sporto kompensavimo naudą, o ne sveikatos draudimą“, – paaiškino V. Liutvinė.
Vertindama jos atstovaujamos įmonės siūlomas naudas darbuotojams, V. Liutvinė sakė, kad darbo laiko lankstumas, darbas nuotoliu ar mišriu būdu patrauklūs visiems. Vis tik dažniau šiomis galimybėmis naudojasi Y ir Z kartos atstovai: Y kartai tai labiau susiję su įsipareigojimais šeimai, o Z kartos atstovai nori savarankiškai spręsti, kada ir iš kur jiems patogiau dirbti.
Z karta mažiau lojali darbdaviui
Pašnekovės pastebi, kad skiriasi kartų požiūriai į karjeros siekį: kūdikių kartos atstovai dažnai būna lojalūs, pripratę savo atkakliu darbu siekti karjeros ir jaučiasi turį jos užsitarnauti. X karta dažniau būna motyvuota savo asmeninių profesinių pasiekimų ir jeigu įmonė negali jam tokių galimybių suteikti, jie linkę to ieškoti kitur.
„Y kartos atstovai dažnai ieško iššūkių, augimo ir darbo bei asmeninio gyvenimo balanso, jie linkę kur kas dažniau keisti darbą, jeigu jiems kažkas įmonėje nepatinka. O Z karta būna mažiau lojali konkrečiam darbdaviui, juos labiau traukia įvairovė, individualumas, galimybė būti kūrybiškais, jiems svarbi darbo prasmė bei įtaka aplinkai“, – teigė A. Orševskienė ir priduria, kad įmonėje išklausomi kiekvieno lūkesčiai.
Nereikia pamiršti individualių poreikių
Ieškant tinkamo vadovavimo modelio, įmonėse taip pat atsižvelgiama į kartų skirtumus. V. Liutvinė sakė, kad Z kartos atstovams leidžia būti kuo labiau savarankiškiems ir patiems sudėlioti prioritetus, sudaryti sąlygas dirbti prie skirtingų ir įdomių projektų, taip pat jiems svarbu turėti galimybę greitai susisiekti su vadovu, kai tik prireikia.
„Y kartos atstovams svarbu, kad vadovas juos pažintų kaip žmogų, suteiktų galimybę lanksčiai planuoti darbus ir prioritetus, suteiktų reguliarų grįžtamąjį ryšį ir darbą vertintų pagal pasiektus rezultatus. X kartos atstovams taip pat svarbu gauti grįžtamąjį ryšį iš vadovo, turėti lankstumo ir darbo bei gyvenimo balansą, taip pat galimybių asmeniniam ir profesiniam augimui“, – pavyzdžius pateikė pašnekovė.
Kūdikių bumo kartos atstovams svarbu iškelti konkrečius tikslus su aiškiais terminais, paskirti jiems mentoriaus, ugdytojo roles mažiau patyrusiems kolegoms ir palaikyti juos.
V. Liutvinė pridūrė, kad vis tik ne viskas priklauso tik nuo žmogaus amžiaus ar kokios kartos atstovas jis yra: „Labai svarbu atsižvelgti ir į žmogaus asmenybę, jo individualius poreikius ir lūkesčius, kitaip tariant, stengtis jį pažinti, suprasti ir atrasti efektyviausius būdus su juo bendrauti ir dirbti, kad tai būtų abiem pusėms vertinga patirtis“.

SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Skirtingi raštai, spalvos, audiniai – žiema kviečia atsinaujinti namų tekstilę
Atėjus šaltajam metų laikui, daugiau laiko praleidžiame namuose, tad natūralu, kad norime juose sukurti daugiau jaukumo, patogumo ir šilumos. Į interjerą įnešti naujų vėjų galima be didelių pastangų – užteks atnaujinti n...
-
Juose norėtų įsikurti daugelis: „YIT Lietuva“ baigė paskutiniojo „Matau Vilnių“ namo statybas
Tvarios miestų plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ užbaigė paskutinįjį – ketvirtąjį – gyvenamųjų namų projekto „Matau Vilnių“ etapą. Sostinės centre, šalia Tauro kalno, įsikūrusiame prestižiniame kvartale...
-
Kaune atidarytas didžiausias Lietuvoje „Burger King“ restoranas13
Šiandien, gruodžio 7-ąją, Kaune, Pramonės prospekte 10, duris atveria didžiausias Lietuvoje greitojo maisto tinklo „Burger King“ restoranas. Naujasis „Burger King“ restoranas iškilo bene judriausioje Kauno miesto daly...
-
Per vieną „Teleloto“ žaidimą – penki laimėti automobiliai: apie sėkmę pranešė ir pacientas1
„Važiuoju naujos mašinos“, – taip kaunietė Birutė juokavo sekmadienį, ruošdamasi į „Teleloto“ žaidimo filmavimą. O galiausia šis pokštas pasirodė besąs pranašiškas. Studijos žaid...
-
Lietuvos paštas prašo 3,65 mln. eurų nuostoliams už periodiką padengti1
Lietuvos paštas pirmąjį šių metų pusmetį už periodinių leidinių prenumeratos pristatymą į kaimus ir mažus miestus patyrė 3,65 mln. eurų nuostolį – 15 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu metu, pranešė Ryši...
-
Lietuva prašys EK pagalbos kovojant su sukčiais ir klonais feisbuke, instagrame1
Lietuvos institucijos, pasigendančios socialinius tinklus „Facebook“ ir „Instagram“ valdančios bendrovės „Meta“ reakcijos į pranešimus apie sukčiavimą ir netikrų paskyrų kūrimą, prašys Europos Komisij...
-
30-metį švenčiančios Lietuvos loterijos pristato savo istoriją apžvelgiantį leidinį „Loterijų kodas“
Ar žinote, kad loterijos Lietuvoje sukūrė net 70 naujų milijonierių? O kad loterijų žaidėjams buvo išmokėti beveik 700 milijonai eurų laimėjimų? Lietuvos loterijų asociacijos išleista knyga „Loterijų kodas“ atvirai pasak...
-
Klaipėdiečių triumfas – egzotiškame Dubajuje6
Aplenkusi solidžius konkurentus, Sauliaus Jokužio leidykla-spaustuvė Dubajuje nustebino pasaulį – prestižinėje parodoje klaipėdiečių gaminys pelnė „Gražiausio užrašų knygos dizaino“ titulą. Šis solidus laimėjimas ...
-
Senjoras pyksta: pradingo svarbūs laiškai28
Žaliakalnio gyventojas tikina nesulaukęs laiškų su jam aktualia informacija. Tai sukėlė rūpesčių: anot senjoro, pačiam teko ieškoti to, kas turėjo būti išguldyta laiške. ...
-
Sporto rėmimo fondo finansuojamas ralis „Aplink Lietuvą“ – sėkmingai įgyvendintas1
Lietuvos automobilių klubo (LAK) prezidentas Rolandas Dovidaitis džiaugiasi, kad šis tradicija tapęs projektas – ne žlugdomas, o toliau populiarinamas. „Tradicinis ralis „Aplink Lietuvą“ rengiamas lengviau ir kokybišk...